Niels Bokhove

2008
Verzameld werk. Naw. Marjolijn Februari. Vert. Ruth Wolf, Guus Sötemann, Nini Brunt, Hans Hom. 18e dr.. Querido, Amsterdam 2008.
¶ Omslag: Brigitte Slangen.
Herdr.: 19e dr. 20??, 20e dr. 2011 (rechter afb.).




2009
De gedaanteverwisseling en andere verhalen. Vert. [en voorw.] Willem van Toorn. Naw.: Gerhard Neumann. Athenaeum—Polak & Van Gennep, Amsterdam 2009.
¶ Oorspr. ed.: Drucke zu Lebzeiten (1994).

‘Een ontslapen tijdschrift’, in: Raster 125: Index, 15v.
¶ Betr. ‘Eine entschafene Zeitschrift’ (rec. van Hyperion), Bohemia, 19-3-1911, in DL 416v.
Vert. Willem  van Toorn.

2010
‘… en blijf van mij houden’. [Bloedmooie fragmenten uit “Brieven aan Milena” van Franz Kafka]. Concept, bloemlezing, foto-grafisme, vormgeving: Carine Cuypers. Davidsfonds, Leuven, 2010.



Kleine fabel. St. Salon Saffier, Utrecht 2010.
¶ Vouwblad t.g.v. 15-jarig bestaan de stichting. Met ets van Jürgen Kiecker (2008).

2011
Die Verhandlung. Holzschnitt: Peter Lazarov. [Nachw. ‘Jan Bouman & Franz Kafka’: Niels Bokhove.] Notiz [in losse bijlage]: Hans van Eijk. Im Bonnefanten [Hans van Eijk], Banholt 2011.
¶ Colofon: ‘… nach Angaben von Jan Erik Bouman in der Bembo gesetzt und von Hans van Eijk gedruckt in einer Auflage von achtundvierzig Exemplaren auf Magnani Werkdruck und zwölf auf Fabriano Handbütten’. Deze laatste in perkament gebonden, in cassette.
Door Bouman bedachte titel voor fragment ‘Ein Bauer fing mich auf der Landstraße ab…’ (NSF II 304-10).

‘De ware weg voert…’, ‘In een strijd tussen jou…’, ‘Liefde is…’, ‘De mens kan niet leven…’, ‘De Messias zal komen…’, ‘De zin van het leven…’, in: Het kleine boekje van de Joodse wijsheden. Red. [& vert.] Ingrid Hölscher (BBNC Uitg., Rotterdam 2011), 13, 37, 64, 107, 121, 148.
¶ Volledige citaten: ‘De ware weg voert langs een touw dat niet op grote hoogte is gespannen, maar vlak boven de grond. Het lijkt eerder bestemd om je te laten struikelen dan om langs te lopen’; ‘In een strijd tussen jou en de wereld: wed dan op de wereld‘; ‘Liefde is dat jij het mes bent, waarmee ik in mezelf wroet’; ’De mens kan niet leven zonder een voortdurend onverwoestbaar zelfvertrouwen. Maar zowel dat wat onverwoestbaar is als het vertrouwen kan hem voortdurend onbekend blijven. Eén van de middelen waardoor dit blijvend onbekende zich kenbaar kan maken, is het geloof in een pertsoonlijke God’; ‘De Messias zal komen zodra het voor ieder mens mogelijk is zijn eigen, strikt persoonijke geloof te hebben, zonder door iemand daarin te worden belemmerd. Dan zullen de graven vanzelf opengaan, de doden zullen verrijzen. De Messias komt pas als hij niet langer nodig is; hij zal pas komen op de dag na zijn komst; hij zal komen, niet op de laatste maar op de allerlaatste dag’; ‘De zin van het leven is dat het ophoudt’.
Bron: onvermeld (zie NSF II 113 (1); NSF II 124 (52); brief aan Milena Jesenská, 22-9-1920 [Br IV 347]; NSF II 124 (50); NSF II 55 & 56v; onvindbaar (uit Janouch, Gespräche mit Kafka?)).

2012
Het proces. Vert. en naw. Willem van Toorn. Athenaeum—Polak & Van Gennep, Amsterdam 2012 (Perpetua Reeks).
¶ Boekverzorging: Anneke Germers & Henk Pel.
Herdr.: 2e 2012, 3e (e-book) 2014, 4e 2015, 5e 2016, 6e dr. 2017, 7e dr. 2018. Zie verder: 2020.

De gedaanteverwisseling. de Volkskrant, [Amsterdam] 2012 (Verboden boeken, 1).
¶ Vert.: Willem van Toorn.
Omslag: Ivo Scholtz.
Opm.: als zelfstandig verhaal nooit verboden geweest!

‘Het stadswapen’, in: Het verhaal van twee steden: Praag en Barcelona. Festivalbloemlezing City2Cities 2012. Keuze en red.: Joska Berg, Gina van den Berg, Cortina Martinez, Anouk Prins, Michaël Stoker  (Het Literatuurhuis, Utrecht, 2012) (Serie ‘City2Cities’), 32v.
¶ Uit: Verzameld werk (2011), vert. Nini Brunt.
Biogr. notitie: Niels Bokhove.

2015
De Metamorfose. Vert. [uit Engels!] A.J. Mol. Calbona Uitg., Rotterdam [2015] (POD).
¶ A.J. (Ton) Mol was tot zijn pensioen werkzaam in diverse takken van onderwijs. Zie Lezingensite: Ton Mol.

Vor dem Gesetz / Voor de wet. Vert. Roelof Wullink. Het huis met de drie gedichten, Lochem 2015.
¶ Illustr.: Hede Bühl, ‘Wächter’ (beeld in brons, 1978).
Oplage: 100 exx.